Jumaat, 20 Januari 2012

~PAKAIAN TAQWA~



Dalam bahasa Arab terdapat kata “tsaw-bun” yang bererti baju atau pakaian. Ketika kata itu dikembangkan keluarlah kata “tsawaa-bun” yang bererti “pahala”. Dari erti bahasa ini mudah untuk difahami, bahawa pakaian dapat membuahkan pahala. Untuk itu perlu kiranya diketahui, bahawa pahala merupakan impak positif dari segala aktiviti yang berlandaskan iman dan taqwa, yang dalam jangka panjang akan mendatangkan kebahagiaan dan kedamaian. Atau dengan kata lain, pakaian yang memiliki nilai-nilai keimanan dan ketaqwaan akan mendatangkan impak positif berupa kebaikan-kebaikan, dan yang terbaik akan diberikan dalam kehidupan yang abadi (akhirat) di sisi Allah.

Firman Allah s.w.t :

وَلَوْ أَنَّهُمْ آَمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

“Sesungguhnya kalau mereka beriman dan bertaqwa, (nescaya mereka akan mendapat pahala), dan sesungguhnya pahala yang datang dari sisi Allah adalah lebih baik, kalau mereka mengetahui”. (Al-Baqarah : 103)

Dari berbagai macam bentuk pakaian, maka pakaian yang dibuat dan dipakai berdasarkan iman dan taqwa itulah yang akan menjadi asbab untuk meraih redha Allah. Dalam kitab suci Al-Quran ditemukan kalimat “Libaasut-taqwa”, yang terdiri dari dua kata,  “Libaasun”yang bererti “pakaian” dan berasal dari kata “La-bi-sa” yang bererti “memakai”. Ketika dikembangkan timbul kata “Albasa” yang bererti “menutupi”. Dan kata yang kedua adalah“Al-Taqwa” yang salah satu ertinya adalah memelihara atau menjaga diri dari hal-hal yang tidak disukai Allah. Disinilah, kata “Libaasut-taqwa” kita ertikan dengan “pakaian taqwa” yang berfungsi untuk memelihara atau menjaga diri dari sikap atau perbuatan yang dapat menjatuhkan ke dalam jurang nista dan dosa, dengan cara memakai pakaian yang dapat menutupi yang tidak sepatutnya kelihatan --termasuk menutupi bahagian-bahagian anggota tubuh (aurat). Demikianlah yang dinamakan “pakaian taqwa” menurut pendapat Abdurrahman bin Zaid bin Aslam dalam kitab Tafsir Ibnu Katsir.

Firman Allah :

يَا بَنِي آَدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآَتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آَيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ

“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat”. ( Al-A'raf : 26)

Sungguh sangat beruntunglah hamba yang memilih baju atau pakaian yang dibentuk dan dipakainya berlandaskan iman dan taqwa kerana ia telah berkiblat kepada kebenaran yang datang dari Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan